lördag 10 augusti 2013

Inför skolstart

Nu inom de närmsta dagarna börjar skolan igen efter ett långt sommarlov.
Har en dotter som inte ens vill att vi nämner ordet skola.
Nu när man mer tänker på hennes svårigheter så har jag märkt att de vanligaste frågorna till storasyster några veckor innan skolan börjar är: "Snart börjar skolan, ska det bli kul?" "Snart är sommarlovet slut och allvaret börjar, det blir väl kul?" "Ska det bli kul att börja skolan igen?" osv...
Jag kan se att hon blir besvärad av frågan och känner hon frågeställaren tillräckligt väl ber hon denne att sluta prata om skolan.
Det är tufft som mamma att se att hon på riktigt mår dåligt över detta.
Jag började själv att jobba för ett par dagar sedan och några dagar innan jag började så mådde inte dottern bra. Hon hade ont i magen, ont i huvudet och var trött och allmänt hängig. Hon kunde inte förklara vad eller varför hon kände som hon gjorde. Men jag kan tänka mig att det har något med hennes egen skolstart att göra.

Lika tufft som det kan vara att ha "ledig" tid tillsammans på lovet. Lika tufft (om inte ännu tuffare) är det när skolan drar igång och alla dessa krav ställs.

//Mammafunderingar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar