lördag 24 augusti 2013

Efter första skolveckan...

Jag är helt slut.

Första skoldagen gick över förväntan. Hon var nöjd när hon kom hem!
Jag var ledig för att finnas tillhands om det skulle va nåt.

Andra skoldagen gick en mycket nervös tjej till skolan, först lektionen skulle hållas på högstadiet! Det gick bra och efter skolan var hon hos mormor en sväng.
Jag och pappan hade utbildning på habiliteringen på em.

Tredje skoldagen gick bra. (Jag jobbade) Hon hade med sig en kompis hem.
När kompisen åkt hem blev hon sur och tvär. Började hacka på lillasyster. Men tillslut gick hon till sitt rum och tog hörlurarna på sig och kvällen blev lugn. Pappan jobbade sent och jag var tacksam att lugnet höll i sig.

Fjärde dagen var det bestämt sen innan att vi skulle till psykologen för genomgång av ett minnesträningstest som hon ska genomgå. Vi skulle ha med oss en personal från skolan. Vilket betydde att när vi lämnade lillasyster på morgonen skulle vi hämta upp personalen och vi skulle åka tillsammans till psykologen. Dottern visste om detta. Men det hade visst inte gått fram att vi skulle åka 10 min tidigare än vad hon normalt sett åker till skolan i vanliga fall. Jag ropar på henne på morgonen att vi ska ju åka si och så dags. En explosion utvecklas och utbrottet var ett faktum. "Du fattar väl själv att jag inte hinner om vi ska åka 10 minuter tidigare" "du är så jävla dum som bestämmer sånt här" osv...
Hon var vansinnig, jag gav henne ett alternativ att jag skulle åka och lämna lillasyster och plocka upp personalen sen hämta upp storasyster då fick hon sina 10 min extra. Hon var inte nöjd med alternativet, suckade och stånkade. Men så fick det bli.
Kvällen var relativt lugn. Pappan jobbade återigen sent.

Femte dagen och fredag. Kvällen kom och hon var kaxig och slängde ur sig elakheter till sin lillasyster. Jag har så svårt för när hon gör det och går igång på det. Tjafset var i full gång och hon skrek "jsg hatar dig, kärringjävel" "du är så jävla dum din kärring" osv...
Det slutade med att hon tillslut somnade 20.30 (har inte hänt på väldigt länge att hon somnat så tidigt)   Antagligen väldigt trött efter första skolveckan.

Nu är det lördag. För en stund sen säger hon till mig "stäng av den där jävla radion, jag läser" (grejen är att hon satt själv närmst radion och det var inte jag som hade satt på den tidigare utan pappan) jag svarar henne "du får vänta jag har inte tid just nu, annars får du stänga av den själv" (jag svarade på mail i mobilen) hon blir skitarg och börjar skrika "stäng av den då" "du håller ju bara på med mobilen, stäng av den sa jag" jag sa återigen till henne att kan du inte vänta så får du stänga av själv. "Men din jävla kärringjävel stäng av radion sa jag"  får jag återigen höra. Jag går fram till henne och säger till henne att hon ska sluta upp med att kalla mig kärringjävel osv. Hon svarar "skiter väl jag i, Jag säger vad jag vill" Sen tar hon nivån till nästa steg. Börjar slå och nypa mig.

Det här var verkligen inte min vision av hur det skulle vara att bli en mamma....
Återigen det blir sällan som man tänkt sig.

//mammafunderingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar