måndag 15 april 2013

Förmågan att förstå.

Eller förmågan att vilja förstå...

Det är för mig två helt olika saker.

Fick ett mail från läraren härom dagen där det stod nåt i stil med:
"Om jag har förstått rätt vill ni ha läxorna via mail också, det går jättebra."
Härligt äntligen efter ca 9 månaders önskan om att snälla, snälla hon fixar inte att ta med sig information kring läxorna hem, finns det möjlighet att vi kan få dem på mail?
Vi har fått till svar: "Hon kommer inte undan" "hon ska få betyg som alla andra" "hon måste lära sig att ta ansvar" osv.

Läxgenomgången i skolan är på torsdagar. Vi kom snart på att storasyster sällan hade med sig läxor hem varken torsdagar eller fredagar. när vi tillslut efter många frågor till henne fick fram:
"Jag går alltid ut ur klassrummet när det är läxgenomgång" Oj tänkte jag varför då och frågade givetvis detsamma. "Det blir så stökigt och jag hinner inte med att både lyssna, se vad läraren skriver på tavlan och skriva ner det själv" Självklart kände jag, självklart är det så. Hur kan vi begära att hon ska fixa det?!  Äntligen kunde hon förklara för sin mamma så jag förstod. Där och då började kampen att åtminstone försöka få en anpassad läxgenomgång.
Jag frågade om hon inte kunde få en handskriven lapp med läxan uppstyltad i punktform.
Jag frågade om vi kunde få läxan via mail.
Jag frågade om läraren kunde ha läxgenomgång med henne efteråt när de andra gick på rast.
Svaren jag fick skrev jag ovan...

Hur tänker man som lärare när man får höra detta från en mamma med en dotter som går under utredning inom Neuropsykiatriska funktionshinder? Det undrar jag fortfarande.

Denna anpassning som i mina ögon är rätt liten, skulle kunna göra så mycket för min dotter.

Vi får väl se hur det här med mailen fungerar. Det började inte så bra bl.a. skrev läraren att de hade glosor. När jag sen frågar storasyster om det så säger hon att hon inte tagit med sig glosboken hem...
I nästa mail ska jag be läraren skriva ner de 15 glosorna också ;)

Vill man förstå eller har man inte förmågan att förstå?


//Mammafunderingar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar