torsdag 3 april 2014

Nationella prov.



Just nu denna termin så gör alla 6:or i Sverige nationella prov, så även min dotter...


Gudarna ska veta att det är inte så lätt att vara förälder till ett barn med svårigheter när dessa prov ska göras... Så mycket ångest och vånda över dessa prov...


För att inte tala om missförstånd som blir.


Dotterns lärare sa i början av terminen att proven görs med en veckas mellanrum. Alltså alla delproven i just det ämnet görs under en vecka sen är det en vecka emellan till nästa ämne...
Men dotterns lärare missade den LILLA detaljen att berätta att de muntliga delarna kan man i stort sätt göra när som.
Så det där när som inföll just under en vecka emellan.... KATASTROF.
"Hon kan väl för fan inte stå och säga att det ska gå en vecka emellan när det inte blir så"
"Hon kan glömma att jag gör provet"
"Ska hon aldrig sluta ljuga"
osv osv. En hel em/kväll och morgon därpå förstörd. Att försöka förklara var lönlöst.


Den LILLA detaljen gjorde uppror i vår familj. Synd bara att inte läraren vill förstå detta! När jag skickade ett mail och förklarade läget. För då kom ett långt försvarstal om att hon ALDRIG hade sagt så... Och det var inte det som det hela handlade om. Ingen var ute efter att smutskasta läraren. Men hon kunde inte ta det. Det enda jag ville var att hon skulle förklara för dottern varför den muntliga delen hamnade så här mitt emellan. Men hon ansåg nog att det inte behövdes.


Dubbelsuck!


//Mammafunderingar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar