tisdag 16 juli 2013

Att synliggöra

Att få dottern att förstå att saker och ting kostar olika mycket pengar är svårt.
Jag har fått skriva ner på papper när hon t.ex. får pengar till glass, bio, och andra saker. Hon tycker att jag är snål och förstår inte riktigt att det blir mycket pengar i slutändan. När jag spaltat upp för henne blir det mer tydligt.

Det gäller även sysslor. "Jag får göra ALLT" menar dottern på och blir arg och frustrerad bara man ber henne gå ut med soppåsen. Att hjälpa till självmant är inte att drömma om... Hon måste ha någon egen slags vinning i det hela om hon överhuvudtaget ska hjälpa till.
Detta innebär att jag har gjort listor för hur mycket saker och ting är värt när man hjälper till. T.ex. plocka ut/in i diskmaskinen, gå ut med hunden (olika sträckor är värt olika mycket), mm mm.
Lite tråkigt kan jag tycka men att få henne att göra något så måste hon ha dessa belöningar eller vad man nu ska kalla det.
Att be henne om saker gör att hon oftast skriker och gormar tillbaka och menar att hon får göra allt. Därför har jag tagit fram ett system där man tydligt fyller i vad och vem som gjort vad i familjen. Hoppsan där fick HELA familjen syn på vad och av vem som gör saker.
Ganska nyttigt för hela familjen att se hur man hjälps åt.

Det är mycket jobb, men jag tror ändå att det är bättre med mer tydlighet.

//Mammafunderingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar