onsdag 26 mars 2014

Att hamna i kläm.

Lillasyster hamnar allt som oftast i kläm.
Nu har vi det här med fritids. Lillasyster är så redig och fixar så mycket själv osv. Vi tycker att hon är mogen att prova utan fritids och se hur det fungerar. Hon fyller 9 i april och jag har ett schema där jag just nu slutar tidigt 4 dagar av 5. Samt morgnar så behöver hon bara vara själv ca 45 min efter att jag har åkt till jobbet.


Sagt och gjort hon skulle fr.o.m. denna vecka inte ha fritids.


Lillasyster överlycklig, har fått egen hemnyckel och mobil.
Storasyster ursinnig....


Måndag började inte så bra:
Storasyster ringer mig på jobbet och fräser: "Imorgon är det den där jävla ungen som går på morgonfritids"
Eh, va? svarade jag eller nåt i den stilen...
"Ja, hon vägrar att ta in smöret efter frukosten" "Jag har skitbråttom och får inte komma försent" fortsätter storasyster.
Jag tittade på klockan och såg att det var just den tiden jag ställt alarm på lillasysters mobil om att hon skulle klä på sig och cykla till skolan. Lillasyster stod påklädd i hallen, men sällskapskompisen ståendes på dörrmattan.
Jag själv stod på jobbet, kände hur pulsen steg och jag bara ville sjunka genom golvet.
Fick ångest för lillasyster och kände på mig att hon just i denna stund inte var den mest trygga unge på denna jord just då...
Jag sa till den stora att du tar in smöret för lillasyster har ätit för länge sedan och hennes kompis väntar...
Storasyster slängde på luren....
Sen hade jag jättesvårt att sluta tänka på hur lillasyster kände sig ensam hemma med en ursinnig storasyster.


När vi pratade igenom morgonen med dem på kvällen visade sig att lillasyster fick ta in smörpaketet efter storasyster....


Nu har vi gjort upp ett schema... Vi får väl se...




//Mammafunderingar





2 kommentarer:

  1. Åh, stor igenkänning på den!
    Hos oss är det omöjligt att lämna Stor och Mellan ensamma. Stor är ibland direkt farlig och har hotat med både det ena och det andra, det har faktiskt gått så långt att Mellan ibland inte vågar somna före Stor då hon har hotat med att kväva henne i sömnen eller klippa av henne håret :(
    Jag vet att Aspergercenter har anordnat syskongrupper tidigare, dock från 10 års ålder (vår Mellan fyller 10 i höst) kanske kan det vara något om ni bor i Stockholm?

    A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så ledsamt att man ska behöva gå och känna oro för lillasyster som kanske inte är riktigt trygg hemma på morgonen. Men vad ska man göra? Jag kan inte ändra min arbetstid mer... Jag har redan fixat så jag slutar tidigt. Eftersom jag behövs på em också... Moment 22 helt klart...
      ingen som inte är i samma sits kan förstå dilemmat heller...

      Radera