onsdag 1 april 2015

Stress

Ett påslag av stress är typ det värsta som kan hända för dottern. Det är oftast då det blir kaos, utbrott osv.
Stress kan avhjälpas oftast genom väl planering och förberedelse. Femtioelva steg före måste vi föräldrar ligga hela tiden...
Tyvärr finns det saker som vi inte kan påverka.
 Ett exempel är när dottern somnar om efter att jag har åkt till jobbet. Hon är hemma med lillasyster ca 45 min efter att jag har åkt. Hon kan ha varit vaken och jag ser alltid till att prata ett par ord med henne innan jag åker. Oftast skickar jag ett sms för att dubbelkolla att hon är uppe. Ibland funkar inte det för jag är ju faktiskt på jobbet då... Nu ett par tillfällen har hon under senaste tiden somnat om. Detta ger henne ett otroligt stresspåslag. "Man kan ju inte komma försent till skolan" för då finns risk att hon inte går iväg alls...
Tyvärr är det också så att detta går ut över lillasyster.
Mamman känner sig maktlös i dessa lägen och mitt råd till lillasyster är alltid att ta på sig och ge sig iväg till skolan, fortast möjligt. (Har en överenskommelse med lillasysters lärare att hon får komma tidigare om det behövs och sällskapa med fröken i klassrummet, det är jag tacksam för!)


//Mammafunderingar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar